„Institutele de studii avansate sunt investiții în viitor. Fie că sunt subvenționate de stat, fie că sunt finanțate din surse independente, fie că au surse mixte de finanțare, toate și-au conservat independența și toate pornesc de la aceeași imagine fondatoare: Institutul de Studii Avansate din Princeton, New Jersey, înființat în anul 1930, una dintre puținele instituții din lume în care cunoașterea reprezintă un scop în sine. Credința fondatorului Abraham Flexner era aceea că cercetarea, fundament al înțelegerii lumii și umanității, are nevoie de un mediu special, care să permită cultivarea ideilor și să încurajeze interacțiunile personale intense. Mediul special oferit de Princeton Institute for Advanced Study s-a dovedit benefic pentru un număr impresionant de cercetători, câștigători de Premii Nobel în fizică, chimie, medicină, economie. Printre ei, Albert Einstein și Niels Bohr. Modelul impus la Princeton de o națiune tânără și curajoasă, multiplicat mai întâi în California (Stanford University), Carolina de Nord (Duke University, North Carolina State University), Massachusetts (Radcliffe Institute for Advanced Study, Cambridge) a fost adoptat, rând pe rând, de națiunile cu existențe milenare care nu și-au pierdut îndrăzneala de a fi vizionare. Netherlands Institute for Advanced Study, spre exemplu, a fost înființat la Wassenaar, în 1970. Israel Institute for Advanced Studies a fost înființat la Ierusalim în anul 1975. Berlin Institute for Advanced Study a fost înființat în Grunewald în 1981. Swedish Collegium for Advanced Study a fost înființat la Uppsala în 1985. Înființată mai recent, rețeaua franceză a institutelor de studii avansate – Paris, Lyon, Nantes, Marsilia – este considerată de utilitate publică și obiectivul său declarat este acela de a conferi științelor umaniste din Franța o vizibilitate sporită la nivel internațional.
De ce n-ar îndrăzni și România să se înscrie în acest concern al națiunilor vizionare, atâta vreme cât oamenii sunt una dintre cele mai bogate resurse pe care le are și mii de tineri români îmbogățesc intelectual țările adoptive? Prilejul s-a ivit când Emil Constantinescu, membru al Comitetului de conducere al Academiei Mondiale de Artă și Știință (WAAS), for academic internaţional fondat cu 70 de ani în urmă de Albert Einstein, Robert Oppenheimer, John Fleming și Yehudi Menuhin, și-a convins colegii să accepte înființarea unui Centru de Excelență la București.
A fost nevoie de câțiva ani, au fost multe obstacole de înlăturat, dar Institutul de Studii Avansate pentru Cultura și Civilizația Levantului și-a început existența.”
